Kort fortalt er Employer Branding kunsten at balancere behovet for at rekruttere nye medarbejdere og fastholde de eksisterende med behovet for at skabe kommunikation, der også brander virksomheden i forhold til dens øvrige interessenter – kunder, leverandører og samarbejdspartnere. Det lyder umiddelbart meget nemt.
Det er det ikke …
For vi ser ud på en verden, hvor nye, rastløse generationer rammer arbejdsmarkedet med et helt nyt sæt værdier og forventninger. Og hvor den eksisterende arbejdsstyrke har været igennem en pandemi, der både har sat sine positive og negative aftryk, der har forandret den måde, som vi arbejder på, for evigt.
Arbejdsglæde, medarbejdertilfredshed og fleksibilitet er blevet konkurrenceparametre i langt højere grad end før. Adskillige virksomheder har måttet sige nej til ordrer grundet den mangel på arbejdskraft, der ifølge Dansk Erhverv i skrivende stund allerede har kostet danske virksomheder mindst 49 milliarder i 2022.
Behovet for at identificere – og udleve – et troværdigt purpose er blevet vigtigere end nogensinde før – ikke kun for at tiltrække forbrugere til brandets produkter, men nu for at tiltrække de rigtige talenter. Purposebegrebet har fået følgeskab af nye, beslægtede værdier som inklusion, diversitet, ligestilling, der er lige så vigtige valgkriterier for de yngre generationer som bæredygtighed, social ansvarlighed og autenticitet.
Og behovet for selvrealisering og udvikling handler ikke nødvendigvis længere blot om at klatre op ad lønskalaen, men om at være bevidst om sin rolle, sin identitet og sin værdi.
Alt dette bør tages med i betragtningerne, når man udvikler sin Employer Branding-strategi.
Download vores employer branding guide
Ifølge et studie fra McKinsey ønsker en tredjedel af medarbejderne i amerikanske virksomheder at arbejde hjemmefra permanent fremover og jobopslag, der specifikt nævner muligheden for at arbejde permanent hjemmefra får omkring 300% flere ansøgere.
Under pandemien har mange virksomheder fået øjnene op for, at det at arbejde hjemmefra ikke har medført et produktivitetstab – tværtimod.
Men hvordan bevarer man virksomhedens kultur, tilhørsforhold og gruppedynamik i sådan en virkelighed, der næppe er meget anderledes herhjemme?
Kan nye digitale muligheder facilitere den daglige interaktion på andre plan end den rent faglige, men også på det menneskelige og kulturelle?
Umiddelbart kan det virke som et slidt og fortærsket begreb, men ikke desto mindre er virksomhedernes evne til at tilgodese livets andre facetter, blevet en vigtigt konkurrenceparameter. Det gælder ikke kun i hverdagen, men også på den længere bane, hvor mange virksomheder tager højde for medarbejdernes livssituation – eksempelvis ved at give dem muligheden for at geare lidt ned og blive på samme karrieretrin, mens de har små børn, uden at det får negative konsekvenser for deres karriere på længere sigt.
IT-branchen er en af de brancher, der mærker manglen på kvalificeret arbejdskraft mest – faktisk anslås det, at branchen vil mangle op imod 22.000 mennesker inden for få år.
Ledelsen i IT-konsulenthuset Capgemini Denmark havde identificeret denne mangel som deres største vækstbarriere og savnede samtidig en kreativ kampagne, der kunne synliggøre deres fleksible arbejdsfilosofi og den ægte værdi af begreber som diversitet, inklusion og ligestilling. Det blev til kampagnen ”Live your best work life”/”Lev dit bedste arbejdsliv”, der hjalp Capgemini Denmark med at skaffe 31 % flere medarbejdere og 38 % vækst i omsætning.
Se hele casefilmen lige her:
Baseret på vores erfaringer har vi samlet vores bedste bud på, hvad der skal til for at skabe en succesfuld Employer Branding-indsats, der både formår at tiltrække den rette talentmasse, iscenesætter virksomheden som en attraktiv arbejdsplads og også synliggør dens værdier eksternt og forankrer dem troværdigt internt gennem intern branding og employee advocacy.